Competitive Intelligence initiatives

Competitive Intelligence in action. SME and the information war. Chamber of Commerce and Industry of Touraine CCIT - The prominent role of ATELIS in the Region

mars 30th, 2011 Posted in Africa, Asia, Europe, France

 touraine le mag

Henri Dou, Director of ATELIS (Goupe ESCEM) has been interviewed by the Magazine of the Chamber of Commerce and Industry of Touraine (France). This intervew is now available via the CCIT site http://www.touraine.eco.fr. This gives access to the Touraine eco, le Mag, (March 2011).  Henri Dou (see Scholar Profile) explains the role of ATELIS (Competitive Intelligence Work Room of the Groupe ESCEM) in the Region Touraine, in France and in various other countries. Various examples are given as well as some key aspects of the ATELIS workshops. One of the main concern of ATELIS has been presented:

«La France a une culture du «not invented here» handicapante, elle manque d’ouverture vers ce qui se fait ailleurs. Avec une meilleure connaissance des innovations et de la concurrence, les entreprises pourraient gagner en efficacité et se projeter dans le futur » explique Henri Dou, directeur d’Atelis. « Dans ce domaine nous avons 20 ans de retard sur les Etats-Unis, le Japon, l’Angleterre et la Chine ! » Un retard qu’il tente de palier au sein d’Atelis. Cet atelier d’intelligence stratégique propose une veille informative pertinente et régulièrement actualisée. L’intelligence stratégique représente en effet un enjeu primordial pour le développement et la pérennisation d’une entreprise. « Les sujets abordés sont vastes, précise Henri Dou. La réflexion peut tout aussi bien concerner le suivi d’un portefeuille client que l’avancée de la recherche sur des emballages anti-fuites pour poulets frits ! »

France has a culture of the not invented here (NIH) and then many people are reluctant to take as an axample actions coming from other countries. With a beter knowledge of the competition, products and activities of the competitors the French companies and more specifically tthe SMEs could increase their productivity and enlarge their activities. Then, the Strategic Intelligence must become a crucial activiity. The role of ATELIS is to promote the methods and tools enabling the companies to become more innovative (among other open innovation) and performant. In? their activities, ATELIS closely associate students which may work on various projects directly related? to the concern of Large, Medium od Small companies. For more information about the ATELIS’s activities contact:

l.masson@escem.fr? ? ? or? ? douhenri@yahoo.fr? ? or consult? http://www.atelis.org

You must be logged in to post a comment.